آموزش تصویری قرار دادن آدرس IP در اینترفیس های روتر میکروتیک

چگونه بر روی Interface های روتر میکروتیک آیپی قرار بدهیم؟ چگونه تنظیمات IP Address اینترفیس های Mikrotik را ست کنیم؟ کانفیگ IP برای اینترفیس های هر روتربورد جز اولین اقداماتی است که در کانفیگ ابتدایی روتر ها باید انجام شود . در این مرحله قادریم بر روی هر پورت از روتربورد میکروتیک چندین IP کانفیگ نماییم . دقت نمایید که قبل از کانفیگ نمودن IP حتما برای هر پورت و یا اینترفیس اسمی قابل شناسایی تعریف نمایید که برای دسترسی به محیط Interface ها از منوی سمت راست گزینه Interface را انتخاب می نماییم و سپس وارد پنجره Interface list می گردیم . در این پنجره تمامی اینترفیس های موجود در روتر را اعم از ( اترنت , شبکه , وایرلس و ... ) حتی اینترفیس های مجازی مانند VPN و Vlan را می توان مشاهده نمود .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. DHCP کلاینت
interface
interface list

برای مشاهده تنظیمات هر اینترفیس و یا تغییر آن با دوبار کلیک بر روی نام اینترفیس وارد پنجره تنظیمات آن اینترفیس می شویم که در ذیل تصویر آن را مشاهده می نمایید .

interface set

جهت ست نمودن IP برای هر اینترفیس می توان از زیر منوی Address واقع در منوی IP عمل نمود که پنجره ای تحت عنوان Address List برایتان باز می گردد که تمامی IP هایی که برروی میکروتیک می باشد نمایش داده می شود توجه داشته باشید ممکن است کنار IP حرف D نوشته شده باشد نمایشگر آن است که این IP بصورت خودکار از DHCP ست شده است .

address
Address List

با کلیک نمودن برروی دکمه ADD پنجره ای مطابق شکل زیر باز می گردد که می توان یک IP به یک پورت را اختصاص داد فقط دقت داشته باشید که IP هر پورت را در رنج متفاوت وارد نمایید که با پیغام خطا روبرو نشوید .

new address

DHCP کلاینت

یکی دیگر از قابلیت هایی که روترهای میکروتیک دارند این می باشد که قادرند برای گرفتن IP از DHCP هم استفاده نمایند که برای کانفیگ روتر میکروتیک در این حالت می توان به زیر منوی DHCP Client واقع در منوی IP مراجعه نمود که در ذیل تصویر آن آورده شده است .

DHCP
DHCP Client

برای اضافه نمودن DHCP برروی دکمه ADD کلیک می نماییم که پنجره ای باز می گردد که در آن ابتدا DHCP Client را روی هر پورتی که می خواهیم فعال باشد را مشخص می نماییم که برای هر پورت باید تنظیمات مربوط به خودش را انجام دهیم . گزینه use peer DNS زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که DHCP Sever شما قادر به ارسال آدرس DNS باشد .همچنین Use peer NTP هم مانند use peer DNS زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که DHCP Server شما قابلیت ارسال تنظیمات NTP را داشته باشد .

new DHCP Client

پس از نوبت به Add Default Roue می رسد که اگر Yes باشد تنظیمات Gateway از DHCP دریافت و به جدول روت اضافه می گردد . فقط توجه نمایید که اگر شما از قبل تنظیمات Default Route را بروی سیستم اعمال نموده باشید تنظیمات جدید نادیده گرفته می شود .


نظرات