آموزش انجام تنظیمات اولیه روتربورد میکروتیک

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مجبور به reset نمودن دستگاهی شوید حالا به هر علتی . این امر در روتر های میکروتیک هم شایع است بعضی اوقات ممکن است که به روتربورد نتوان متصل گردید و یا در هنگام اعمال تنظیمات ، تنظیمات اشتباهی را ست نموده باشید که قادر به بازیابی نیستید و یا به هر علتی رمز ورود را فراموش نموده اید که با این عمل تمامی کانفیگ ها و اطلاعات از روتربورد را پاک نموده و مجدد از ابتدا باید کانفیگ ها صورت پذیرد . معمولا هم دکمه ای برای این عمل تعبیه شده است که در پشت دستگاه واقع می باشد و با کلمه اختصاری RES شناخته می شود . اما برای این عمل یک سری مراحل وجود دارد که باید رعایت گردد:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

بازگردانی به تنظیمات ابتدایی


  1. روتر را کاملا خاموش نمایید .
  2. دکمه RESET را فشار داده و رها ننماید .
  3. روتر را روشن نموده و هنگامی که چراغ ACT شروع به چشمک زدن نمود دکمه RESET را رها نمایید .
  4. پس از گذشت چند دقیقه

Reser routerboarde Mkrotik

روتر بورد را خاموش کنید . دکمه ریست را فشار دهید و آن را رها نکنید . روتر بورد را روشن کنید به محض اینکه چراغ ACT شروع به چشمک زدن نمود دکمه RES را رها نمایید . چند دقیقه صبر کنید تا تنظیمات اولیه مجدد اعمال شود .دقت داشته باشید که حتما زمانی که چراغ ACT شروع به چشمک زدن نمود دکمه RES را رها کنید . اگر چراغ ثابت گردد و شما دکمه را رها نمایید هیچ اتفاقی نمی افتد و مجدد باید تمامی مراحل بالا را از ابتدا طی نمایید .اگر آدم فنی هستید و دستی به آچار و پیچ گوشتی دارید یک راه دیگر برای ریست نمودن تنظیمات وجود دارد و آن هم استفاده از جامپرها روی برد الکترونیکی روتربورد می باشد در اکثر روتربورد ها این جامپرها وجود دارند که برای دسترسی به آنها باید کیس روتر بورد باز گردد .

reset button

برای ریست نمودن باید دو جامپر را بوسیله یک جسم فلزی مانند پیچ گوشتی که در شکل می بینید یا بواسطه سیم جامپر ها را به یکدیگر اتصال دهید و دستگاه را روشن می نماییم با این عمل تمامی اطلاعات و تنظیمات ست شده بر روی دستگاه حذف می گردند .

  • نکته : ریست نمودن روتربورد میکروتیک لایسنس را حذف نمی نماید .

reset button2

اشکال در ویندوز روتربورد میکروتیک


بعضی اوقات ممکن است که روتربورد بوت نشود و یا در هنگام راه اندازی میکروتیک اشکالی بوجود آمده باشد که در این حالات سیستم عامل روتربورد به اشکال برخورده است که برای رفع این مشکل می توان با مراجعه به سایت رسمی خود میکروتیک و دانلود نرم افزار Netinstall مجدد سیستم عامل روتربورد را نصب نمایید . دقت داشته باشید که نسخه Router OS که مخصوص روتربورد شما می باشد را دانلود نمایید و حتما Main Package نیز باشد .پس از دانلود نرم افزار Netinstall ( یک فایل اجرایی بوده و هیچ گونه نصبی هم ندارد ) و اجرای آن پنجره ای مانند پنجره ذیل باز می گردد .

netinstall1

زمانیکه دکمه Net booting را کلیک نماییم پنجره ای مانند زیر باز می گردد .

netinstall2

گزینه Boot Server Enabled را انتخاب می نماییم و یک آدرس IP در رنج IP سیستمی که با آن در حال کار کردن می باشد در کادر Client IP address وارد نموده و دکمه Ok را کلیک می نماییم . سپس روتربورد را از برق کشیده و پورت 1 آن را با کابل شبکه به کامپیوتر متصل می نماییم و دکمه RESET را فشار می دهیم و در همان حالت نگه می داریم در صورتیکه روتر بورد دکمه RESET نداشت به روش بالا دو جامپر را به یکدیگر اتصال می دهیم . سپس مجدد برق را به روتربورد متصل می نماییم تا هنگامیکه نرم افزار روتر را شناسایی ننموده است دکمه RESET را رها نمی نماییم . هنگامی که روتربورد توسط نرم افزار شناسایی گردید و به لیست اضافه گردید دکمه RESET را رها می نماییم و با کلیک برروی دکمه Browse فولدری که پکیج Router OS در آن قرار دارد را انتخاب می نماییم و پس از Install نمودن حتما در انتها روتربورد را Reboot نمایید تا روتربورد مجدد راه اندازی گردد .فایل اجرایی Netinstall را حذف ننمایید چون یکی از نرم افزار های کاربردی برای محصولات میکروتیک می باشد زمانیکه شما احتیاج به ریست نمودن پسورد و یا کانفیگ تعدادی روتر را دارید این نرم افزار خیلی به شما کمک می نماید .

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


نظرات