بهزاد حسن زاده
کارشناس زیرساخت دیتاسنتر و مجازی سازی (VMware)

آموزش تصویری Backup و Restore از تنظیمات روتر میکروتیک

چگونه از روتربورد Mikrotik بکاپ بگیریم و آن را بازگردانی کنیم؟ در این نکته آموزشی قصد دارم نحوه تهیه و بازگردانی Backup بر روی میکروتیک رو باهم مرور کنیم. وقتی ما بر روی روتر خود تنظیمات و کانفیگی رو انجام میدهیم و برای اینکه در اینده در صورت به وجود آمدن مشکل یا هر موردی بر سر روتر خود که باعث بشه تنظیمات ما از روتر پاک شود و بعد از این اتفاق اگر بخواهیم تنظیمات قبل لتفاق رو بر روی روتر داشته باشیم بهتر هست بعد از انجام تنظیمات یه نسخه Backup از روتر خود داشته باشیم که در صورت نیاز بتوانیم از این بکاپ استفاده کنیم.برای اینکه بتوانیم از روتر بکاپی داشته باشیم طبق تصویر زیر وارد کنسول مدیریتی میکروتیک شده و از منوی اصلی گزینه File را انتخاب میکنیم و در پنجره باز شده با زدن گزینه Backup در قسمت بالای صفحه و با دادن یک اسم و پسورد گزینه Backup را زده تا یک نسخه بکاپ از روتر ما گرفته و در لیست پایین با نامی که مشخص کردیم نشان میدهد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
1

بعد از گرفتن بکاپ میاوتن فایل بکاپ را از داخل روتر به سیستم خودمان با عملیات copy/paste و drag انتقال داده تا در جای مطمئن از فایل نگهداری شود.

2

حال اگر زمانی برای روتر اتفاقی افتاد و شما لازم داشتید که این backup گرفته شده را در داخل روتر بازگردانی بکنید دوباره به قسمت فایل رفته و باز با عملیات copy/paste فایل را از داخل سیستم به قسمت File روتر انتقال میدیم و با انتخاب فایل و زدن گزینه Restore در قسمت بالای پسوردی را که در هنگام گرفتن backup داده بودیم را از ما خواسته و با زدن Restore روتر ما یک بار ریبوت شده و با اعمال کردن backup دوباره روتر Load برای ما خواهد شد و تنظیمات خودمان را خواهیم داشت.

3

بهزاد حسن زاده
بهزاد حسن زاده

کارشناس زیرساخت دیتاسنتر و مجازی سازی (VMware)

متخصص در حوزه مجازی سازی ، تجهیزات زیرساختی سیسکو ، میکروتیک و مرکز داده

نظرات